احراز هويت اينترنتي سامانه سجام

در اين سايت قصد دارم جديدترين روش هاي رفع مشكلات مختلف آي تي را در اختيار كاربران قرار دهم

احراز هويت اينترنتي سامانه سجام

در مقاله امروز هيواتك قصد داريم شما را با چگونگي احراز هويت غيرحضوري سامانه سجام آشنا نماييم. سجام مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتريان مي باشد. اين سامانه متعلق به شركت سپرده‌ گذاري مركزي است كه وظيفه ثبت ، نگهداري و تسويه معاملات در بازارهاي مالي را بر عهده دارد. ثبت نام در اين سامانه براي ورود به بورس الزاميست. بورس به بازاري سازمان‌ يافته گفته مي ‌شود كه قيمت‌ گذاري، خريد و فروش كالا و اوراق بهادار در آن انجام مي‌ پذيرد. براي معامله در بازار بورس، هر شخصي حقيقي يا حقوقي نياز به يك كارگزار رسمي و كد معاملاتي دارد. كارگزار در واقع واسط بين معامله‌ گر و بازار بورس مي‌ باشد. افراد عادي جامعه نيز مي‌توانند با دريافت كد بورسي از كارگزاري‌هاي رسمي، خريد و فروش سهام و اوراق‌ بهادار را در اين بازار انجام دهند. در اوايل سال 97 با راه اندازي سامانه سجام گام مهمي در تسهيل ورود و استفاده مفيد از بازار بورس فراهم شد. تمام كساني كه تا پيش از سال 97 كد بورسي داشته مي بايست در اين سامانه نيز ثبت نام كنند ، همچنين هر فرد حقيقي و حقوقي نيز لازم است براي ورود به بازار سرمايه علاوه بر كد بورسي در اين سامانه ثبت نام و احراز هويت شود.

با شيوع ويروس كرونا و اهميت فاصله گذاري اجتماعي نياز به كم شدن رفت و آمد براي احراز هويت نيز علاوه بر ثبت نام اينترنتي اين سامانه احساس شده است ، زيرا پس از ثبت نام در سامانه نياز است به صورت حضوري به دفاتر پيشخوان دولت و كارگزاري ها براي احراز هويت مراجعه نماييد. با توجه به آزادسازي سهام عدالت و همچنين عرضه سهام دولتي به بازار به منظور استفاده عموم مردم و سهيم كردن آن ها در اقتصاد ، در دو ماه اخير شاهد استقبال بي نظير مردم از بازار بورس شده ، بنابراين با مقالات متعددي سعي در آشنايي شما با نحوه ثبت نام در سامانه سجام ، دريافت كد بورسي و معامله اينترنتي سهام نموده ايم كه در ذيل مقدمه مي توانيد اين مقالات را ملاحظه فرماييد. با مطالعه اين مقاله نيز با ما همراه باشد تا با نحوه احراز هويت غيرحضوري سجام آشنا شويد.

خريد و فروش سهام در بورس بصورت اينترنتي

روش هاي ثبت نام بورس

ثبت نام بورس كارگزاري مفيد

ثبت نام بورس كارگزاري آگاه



آشنايي با اصطلاحات بورس و احراز هويت اينترنتي سجام

در ابتداي اين مقاله ابتدا لازم است به صورت كلي با اصطلاحات رايج كه در هنگام ورود به بازار سرمايه لازم است با آن ها آشنا باشيد بپردازيم :

كد بورسي :

كد بورسي شناسه يكتاو منحصر به فردي مانند شماره ملي براي معاملات در بورس اوراق بهادار و يا فرابورس مي باشد كه با اخذ آن مي‌توانيد براي خود و يا شركت خود ، سهام خريد و فروش نماييد. پس از داشتن كد بورسي مي توانيد از طريق يك يا چند كارگزاري به خريد و فروش سهام بپردازيد. اين كد شامل سه حرف اول نام خانوادگي افراد به همراه يك عدد ثابت است كه در معاملات سهام كاركردي مشابه شماره حساب در نقل و انتقالات بانكي را دارد.به طور مثال فردي كه نام خانوادگي او ميرزايي است ممكن است كدي به صورت مير03256 دريافت كند. براي خريد و فروش سهام، دريافت كد معاملاتي الزامي است. تا سال 97 لازم بود براي دريافت اين كد به يكي از شركت‌ هاي كارگزاري بورس مراجعه كنيد. اما با راه اندازي سامانه سجام از سال 97 گام مهمي در تسهيل ورود و استفاده مفيد از بازار بورس فراهم شد.

 

كارگزاري :

كارگزاري ها بنگاه‌ هاي معاملاتي هستند كه خريد و فروش سهام از طريق آن ها صورت مي گيرد. در اين خريد و فروش آن ها وكيل تام الاختيار فروشنده و خريدار مي باشند. در واقع كارگزاري ها واسطه بين سهامداران و سازمان بورس محسوب مي شوند. همانطور كه براي انجام امور مربوط به دارايي هاي پولي به بانك مراجعه مي كنيم، براي انجام امور مربوط به دارايي سهام خودبايد به يك شركت كارگزاري مراجعه كنيد. 

 

 

 

 

سامانه سجام :

همانطور كه در مقدمه اشاره شد سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتريان سجام ، مسئوليت جمع‌ آوري و مديريت اطلاعات مشتريان بازار سرمايه را برعهده دارد . با راه‌ اندازي اين سامانه ، جمع آوري اطلاعات سهامداران راحت و با تجميع اطلاعات و سوابق معاملاتي شفافيت بازار نيز با رشد قابل‌ توجهي همراه خواهد شد. تمامي سرمايه‌ گذاران فعلي كه كد بورسي دريافت كرده‌اند مي بايست در اين سامانه ثبت نام كنند ، همچنين چنانچه افرادي به تازگي قصد ورود به بورس را دارند مي بايست به كارگزاري‌ ها مراجعه و علاوه بر كد بورس ضمن پر كردن اطلاعات لازم كه كارگزاري از افراد تقاضا مي‌ كند وارد سامانه سجام شده و اطلاعات خواسته‌ شده را تكميل نمايند. 

با آشنايي با اين سه واژه پركاربرد ، نوبت به آشنايي با سامانه سجام فرا مي رسد كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت. 

 

 

 



آشنايي با ثبت نام و احراز هويت سامانه سجام

ثبت نام در اين سامانه براي فعاليت در بورس اجباري بوده و به همين منظور و اهميت موضوع در مقاله راهنماي ثبت نام در سامانه سجام به تفصيل در خصوص نحوه ثبت نام در اين سامانه پرداخته ايم. مزاياي استفاده از سامانه سجام عبارتند از :

 

صرفه جويي در وقت : پيش از راه اندازي اين سامانه، افراد متقاضي ورود به بازار سرمايه بورس مي بايست زمان زيادي را صرف مراجعه حضوري و پر كردن انواع فرم‌ ها مي‌ كردند ولي سامانه سجام توانست اين مشكل را برطرف كند.

 

دريافت سود مجامع : رويه پرداخت سود سهام در بورس به اشكال مختلفي انجام مي پذيرفت كه مشكلات بسياري را ايجاد مي نمود . يكي از مزاياي مهم سامانه سجام كمك به سرمايه گذاران در اين زمينه مي ‌باشد و رويه به اين شكل است كه هر سهمي كه شما با آن به مجمع مي‌رويد و از آن سود تقسيمي طلب داريد در تاريخ اعلام‌ شده از سوي شركت، وجوه مربوط به سود تقسيمي به‌ حساب‌هاي اعلامي از سوي شما در اين سامانه واريز مي‌كند.

 

ويرايش سريع اطلاعات : در صورتي كه اطلاعات ثبتي شما نزد يك كارگزار تغيير مي‌كرد به‌ منظور الزامات سازمان بورس حتماً مي بايست موضوع را به تمامي نهاد هاي بازار سرمايه اعم از صندوق ‌هاي سرمايه‌ گذاري يا كارگزاري اعلام مي‌ شد و بابت اين موضوع نياز به مراجعه حضوري و صرف وقت و هزينه داشتيد ولي با راه‌ اندازي سامانه سجام بلافاصله با مراجعه به سامانه سجام مي‌توانيد به راحتي اطلاعات خود را ويرايش نماييد.

 

اما مراحل ثبت نام در اين سامانه به اختصار عبارتند از :

- در ابتدا وارد سايت سجام شويد. براي ثبت نام مي بايست بر روي دكمه ثبت نام در سجام كليك كنيد و در صفحه بعدي شماره تلفن همراه خود را وارد كرده تا كدي براي شما فرستاده شود ، كد امنيتي را وارد و بر روي دريافت كد تاييد كليك كنيد.كد تاييد دريافت شده بر روي گوشي همراه خود را در كادر مربوطه وارد كنيد. سپس مي بايست از ميان دو گزينه حقيقي ايراني و حقوقي ايراني يكي را انتخاب كنيد. چون به صورت فردي قصد ثبت نام داريد گزينه حقيقي را انتخاب كنيد و در مرحله بعد توضيحاتي براي شما نمايش داده مي شود كه نياز است اين اطلاعات را به دقت بخوانيد و گزينه مورد نظر خود را انتخاب كرده و در انتها بر روي تاييد / ادامه گام بعدي كليك كنيد.

 

 

 


- در مرحله بعد مي بايست درگاه بانكي مورد نظر خود را انتخاب كرده و مبلغ ده هزار تومان بابت ايجاد كد سهامداري بپردازيد. پس از انتخاب درگاه بر روي گزينه پرداخت كليك كنيد و مانند هر خريد اينترنتي ديگري، مشخصات كارت بانكي خود را وارد كرده و خريد را انجام دهيد. پس از پرداخت، فاكتور پرداختي به شما نشان داده شده و با كليك بر روي ادامه مراحل ثبت نام به مرحله بعد برويد. در اين مرحله اطلاعات شخصي خود شامل نام و نام خانوادگي، شماره ملي، تاريخ تولد و … را وارد كنيد. در صورتي كه قصد ثبت نام در سجام براي شركتي را نيز داريد اطلاعات مربوط به نماينده قانوني را پر كنيد.
- پس از ثبت مشخصات فردي، اطلاعات تماس كه شامل شماره تلفن همراه ، آدرس و ... را پر كرده و در پايان بر روي گزينه ذخيره كليك كرده و به مرحله بعد برويد. سجام در اين مرحله از شما كد هاي سهام بورسي را درخواست مي كند و نياز است نوع بورس را مشخص كنيد و كد مربوطه را به ليست مشخص شده درج كنيد. در مرحله بعد عنوان شغل، تاريخ اشتغال ، نام شركت يا موسسه، تلفن، نشاني، كد پستي و… تمامي اطلاعاتي لازم را كه بايد در اين مرحله تكميل كنيد. از آنجايي كه طي سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتريان، سود هر كارگزاري به طور متمركز به حساب معامله گر واريز مي گردد، لذا لازم است اطلاعات مالي خود را به درستي وارد كنيد. سجام در اين قسمت از شما مي خواهد اطلاعات ثبت شده خود را تاييد كنيد. گزينه مي پذيرم را انتخاب كنيد.

 

 

 

 

مراحل ثبت اينترنتي به پايان رسيده است. سپس اطلاعات وارد شده مي بايست استعلام شده و نتيجه از طريق پيامك ارسال خواهد شد ، در صورتي كه استعلام موفق باشد ، شما موفق به دريافت كد پيگيري سجام مي شويد و در غير اين صورت مشكل موجود براي شما پيامك خواهد شد. در گام بعدي تا قبل از اين مي بايست به يكي از مراكز احراز هويت مراجعه كرده و چهره و امضاي خود را ثبت نماييد اما با توجه به شيوع ويروس كرونا اين روش حضوري به غير حضوري تغيير يافته است.

 

احراز هويت غيرحضوري سامانه سجام

 

 

تا قبل از اين لازم بود براي احراز هويت به مراكز احراز هويت غير حضوري سامانه سجام به صورت حضوري مراجعه كنيد كه در مقاله معرفي دفاتر پيشخوان سامانه سجام به معرفي اين مراكز پرداختيم اما در تاريخ 15 ارديبهشت سال 99 با توجه به استقبال بي نظير از بورس با توجه به عرضه سهام دولتي ، سهام عدالت و ... و رعايت فاصله اجتماعي اعلام شد زير ساخت‌هاي فني در حال آماده سازي مي باشد و تا يك هفته ديگر احراز هويت در سامانه سجام غير حضوري انجام خواهد شد. تاكنون براي جلوگيري از پولشويي مراجعه افراد به دفاتر پيشخوان دولت الزامي بوده است. فرايند غير حضوري احراز هويت به اين صورت است كه وقتي فرد در سامانه سجام ثبت نام كرد و اطلاعات هويتي آن فرد از ثبت احوال كشور، اطلاعات بانكي از سامانه بانكي كشور، اطلاعات محل سكونت از اداره پست و شماره تلفن او از طريق سامانه شاهكار تطبيق داده شد براي احراز هويت مي‌تواند از طريق اين زير ساخت‌ها به صورت الكترونيكي اقدام كند. 

وقتي فرد وارد اين زير ساخت مي ‌شود بر اساس رمز يكبار مصرفي كه براي او صادر مي‌ شود وارد سيستم شده و در مرحله اول عكس او با تصوير برروي كارت ملي تطابق داده مي‌شود. اين تطابق مبتني بر الگوريتم‌ هايي پيچيده است و ممكن است خطاهايي نيز داشته باشد. كارت ملي فرد بايد توسط خود فرد اسكن شده و تصوير آن با تصوير كارت ملي كه نزد ثبت احوال است چك مي‌شود. در گام بعدي از كاربر خواسته مي‌شود كه از خود يك فيلم سلفي گرفته و متن تصادفي كه ظاهر مي‌شود را بخواند در اين مرحله فرد از زواياي مختلف نحوه بيان او سنجيده مي‌ شود و اين با الگويي كه گفته شده مقايسه مي‌شود كه آيا اين ويدئو به صورت زنده گرفته شده و آيا اين جمله‌ها به طور صحيح گفته شده است يا خير و در نهايت كاربر امضايي به صورت الكترونيكي انجام‌ مي‌دهد و آن‌ را براي سجام مي ‌فرستد. پس از احراز هويت كد بورسي افراد كمتر از يك ساعت به شماره همراه آنان ارسال مي ‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.